В процесі експлуатації різного типу обладнання в більшості галузей промисловості час від часу потрібно промивати та очищувати деталі механізмів. Потрібно якісно забезпечити видалення нагару, жирів, мастил, інших органічних відкладень з поверхні вузлів або елементів верстатного, транспортного, виробничого та іншого обладнання.
Залежно від застосовуваного типу технічного миючого засобу способи хімічної очистки деталей від олійно-жирових забруднень поділяються на два види:
- очищення лужними водорозчинними засобами;
- очищення органічними розчинниками.
У першому випадку найбільшого поширення набули миючі пристрої струйнного типу з нагріванням лужного розчину до 60-70С.
Видалення поверхневих забруднень органічними розчинниками має передувати подальшій обробці. Основний спосіб видалення забруднень такого виду з поверхні металу полягає в застосуванні спеціальних знежирювальних засобів. В якості найпростішого з них можуть послужити органічні розчинники при кімнатній температурі, обробка яких проводиться шляхом занурення або промивання деталей. Масла, жири, лаки розм’якшуються під дією розчинника і виводяться в розчин, а нерозчинний осад і металеві частинки відділяються і опускаються на дно ванни для знежирення.
Органічні розчинники мають високу розчинюючу здатність до багатьох забруднень, вони хімічно і фізично стабільні, не містять води (немає небезпеки корозії), швидко випаровуються. Інші переваги очищення в розчинниках: можливість очищення великих деталей без розміщення їх в ємностях; можливість регенерації розчинників і ін.
Недолік органічних розчинників — велика пожежо- та вибухонебезпечність, деякі з них (ксилол, толуол) шкідливі для здоров’я.
Для отримання необхідної чистоти контрольованої поверхні і дефекту часто необхідна багаторазова обробка з послідовним застосуванням декількох розчинників або нових порцій одного і того ж розчинника. Наприклад, найбільш поширені маслянисті забруднення повністю за один прийом видалити не вдається, тому що в органічних розчинниках утворюється розчин масла. Тому наступного разу очищення йде не розчинником, а розчином масла в розчиннику. При випаровуванні останнього на поверхні деталі залишається найтонший шар масла. В цьому випадку обробку розчинниками треба виконувати в кілька етапів. При цьому, особливо при зміні розчинників, треба стежити, щоб наступний розчинник розчиняв залишки попереднього. Завершальним повинен бути самий летючий розчинник, зазвичай ацетон, щоб до початку контролю поверхню і дефект бути чистими і сухими. Лакофарбові покриття (нітроцелюлозні, перхлорвінілова і ін.) Видаляють за допомогою різних сумішей органічних розчинників, які називаються змивками.
Найчастіше для промивки і очистки деталей використовують такі розчинники: бензин, спирт, ацетон, чотирихлористий вуглець, трихлоретилен, метиленхлорид, сольвент, розчинник 646, розчинник 647, розчинник 650,розчинник Р-4, розчинник Р-5, Розчинник РП Cleaner Промивка ТМ TOPхім.